Voorbereidingen.

4 april 2022 - Scharnegoutum, Nederland

Als je eenmaal je reisdoel hebt vastgesteld, moet je gaan voorbereiden. en daar komt heel wat bij kijken zoals blijkt. Vervelend is het allesbehalve, want planning en voorbereiding is voor mij een deel van het reisplezier. Allereerst zijn we informatie gaan verzamelen over de tocht zelf. Gelukkig is er veel over te vinden. Er zijn al heel wat fietsers die ons voorafgegaan zijn en velen hebben daar over bericht. Op de fietsersbeurs kwamen we in contact met een man, die de reis enige jaren geleden samen met zijn vrouw gemaakt had. Hij wilde ons best wat meer daarover vertellen, zodat we na een middag bij hem heel wat wijzer waren. Heel bemoedigend was, dat hij ondanks de zwaarte van de tocht, zo weer met ons mee wilde.  Het was de reis van zijn leven geweest. Door zijn informatie, boeken en internet hebben we langzamerhand een indruk van wat ons te wachten staat.   Als je dat weet,  kun je verder en je richten op wat specifieker zaken.  Bijvoorbeeld fiets en uitrusting.

Een goeie fiets is geen overbodige luxe daar. fietsenmakers en reserveonderdelen zijn dun gezaaid. De  weg is een uitdaging voor het materiaal en ook  tijdens de vliegreis bestaat er kans op schade. Ook  moeten  we heel wat kilo"s bagage kunnen meenemen en willen we liefst niet al teveel lekke banden. Hij mag natuurlijk ook niet te zwaar zijn, want elke kilo moet mee naar boven. Kortom een super manusje van alles.  Na lang zoeken heb ik een aluminium fiets gekocht  met schijfremmen, een Roloff naaf met 14 versnellingen met riem, 5 cm brede banden, die naar zeggen niet lek te krijgen zijn. Dus geen kwetsbare derailleur en ketting. en nu maar hopen dat de fiets aan de verwachtingen voldoet. ( zie foto).

Vervolgens, wat moet je op zo'n reis allermaal meenemen?  kort gezegd: Veel en toch zo min en licht als mogelijk. Bij al je aankopen kijk je naar het aantal grammen en je beurs. Je kunt best een geweldige tent van 1 kilo kopen, maar dan ben je weer € 1.000,- lichter. en zo gaat dat met heel veel zaken.  De lijst is bijna eindeloos, ook al omdat we door een gebied gaan,  waar het heel warm kan zijn maar ook kan vriezen. Qua kleding en uitrusting moet je daar op voorbereid zijn.  Een gedeelte van de reis gaat door een gebied waar we op ons zelf zijn aangewezen. Winkeltjes of hotelletjes zullen we een aantal dagen niet zien. Daarom  nemen  we voor 10 dagen voedsel mee. Ik geef een kleine opsomming:  droogvries maaltijden, noedels, pasta,  havermout, brinta, soepen, energierepen, koffie /thee , melkpoeder, vitaminepillen, eipoeder, waterzuiveraar. gedroogde vruchten en nog veel meer.  Alles bij elkaar heel wat, maar desondanks zullen we moeite hebben het calorieverbruik te compenseren.

1. Betty van der Vlist:
    8 april 2022
    Dat ziet er schitterend uit, Joost! Poe hee, wat mooi!
  2. Cora:
    16 mei 2022
    Jaja Joost, het gaat nu écht gebeuren. Supergaaf! Ik wens jou (en natuurlijk ook Menno en Wim) vooral heel veel plezier! Ben nu al benieuwd naar je reisverhalen.