Thee drinken.

29 juni 2022 - Kokand, Oezbekistan

IMG-20220629-WA0017

De laatste paar dagen zijn we door de Fergana vallei gefietst op weg naar Osh, De vallei is de Po vlakte van Tatzjikistan en Oezbekistan.  Lange rechte wegen  en landbouw zover je kunt kijken. En, het is er minstens zo heet als in Italië. Gisteren midden op de dag 45 graden. Wat een verschil met een week geleden, toen we nog in de sneeuw reden. Met deze hitte zijn afstanden tot 80 Km  fietsend nog haalbaar. Meer betekent een aanslag op je gezondheid. Onderweg moet je vaak stoppen om wat te drinken (het water in je bidons kookt nog net niet en is eigenlijk niet te drinken)  en daar is de onvermijdelijke thee, zwarte of groene. Overal is thee te verkrijgen. Zowel bij theehuizen als bij particulieren. Als je in een theehuis neemt hoef je het vaak niet te betalen in de hoop dat je er eten bijbesteld. Naast de thee is er altijd brood. Platte witte ronde broden, zijn ze ouder dan een halve dag, dan krijg je ze nog heel moeilijk naar binnen.

IMG-20220603-WA0013

Thee aanbieden hoort hier bij de gastvrijheid. Bijna elke dag worden we wel bij particulieren uitgenodigd om thee te komen drinken. De uitnodiging afslaan kost soms wat moeite. Het is een groot verschil met onze gastvrijheid. Stel je maar eens voor dat drie Afghanen langs je huis lopen en jij nodigt ze uit om wat te komen drinken, ondenkbaar in Nederland..

IMG-20220629-WA0006IMG-20220629-WA0007

De gastvrijheid gebied dat je je gasten zo goed mogelijk onthaald. Alles wat ze hebben zetten ze voor je neer. In de bergen waren we er vrij zeker van, dat als wij het aangebodene zouden opeten er s'avonds voor het gezin geen voedsel meer zou zijn. We namen dus een hapje en lieten de rest staan. Betalen is een belediging.

IMG-20220629-WA0002

Gelukkig heeft Menno een fotoprintertje meegenomen. Dat vonden ze meestal geweldig, alleen de verwondering op de gezichten, als het  fotootje langzaam uit de printer schoof.

1. Mieke Oosterbaan:
    29 juni 2022
    Onbetaalbare ervaringen en herinneringen, fantastisch hoor!
    Maar af en toe denk ik ook, 45° en 80 km fietsen? Crazy.....
  2. Henny:
    29 juni 2022
    Wat een top idee die printer! Hebben jullie ook zoutsupplementen mee? Wat een bijzondere reis!
  3. L van Veldhuijsen:
    29 juni 2022
    Wat een kleurrijke foto's en wat een armoede. Die kindjes....wollen mutsen en 45 graden. Of is dat de plaats waar het zo sneeuwde.
    Gelukkig hou je van thee, Joost!
  4. Henk Bleeker:
    29 juni 2022
    Wat een schitterende verhalen. Ook zo leuk thematisch ingedeeld!
  5. Betty van der Vlist:
    29 juni 2022
    Prachtig verhaal, Joost. Ontroerend dat jullie zo vaak uitgenodigd worden en hoe schrijnend om te weten dat als diezelfde mensen door een plaats in Nederland zouden lopen ze nergens spontaan onthaald worden. Maar goed, de andere kant van het verhaal is dat het heel dunbevolkt is en dat er weinig tot geen voorbijgangers zijn, dus als er dan drie westerse mannen langs fietsen, is het wel zo interessant om ze een kop thee aan te bieden. En je ziet ook maar weer dat arme mensen veel beter tot delen in staat zijn dan rijke.