Kirgizië

2 juli 2022 - Jalal-Abad, Kirgizië

Inmiddels zijn we 4 dagen in Kirgizië.  Vanuit Osh ze in we de Pamir Highway een stuk terug gefietst eigenlijk  zouden we van de  banden andere kant komen, maar door de grens sluiting ging dat dus niet.  Kirgizië is een heel ander land dan Tatzjikistan en toch is ook  veel van hetzelfde. Wat mij het meeste opvalt is  het kleurrijke. Bijvoorbeeld de natuur; overal zie je groene bergweiden en velden met allerlei bloemen. De gebouwen en de inrichting,  een overdaad aan kleuren. Zelfs de auto's allerlei merken en kleuren. niet zo saai als de witte auto's in Oezbekistan, meer smaken dan wit kennen ze daar niet.  Ook de bevolking verschilt, de Kirgiezen zijn  vanouds het een Mongools volk,  de Tatzjiken  zijn verwant aan de Persen. De mensen zijn in eerste instantie wat gereserveerder,  maar we worden toch nog vaak genoeg staande gehouden om met ze op de foto te gaan. Wat absoluut niet anders is, zijn de slechte wegen, de hoge bergpassen en de prachtige vergezichten.  Van die vergezichten krijg je nooit genoeg. De wegen en de  bergpassen ben ik langzamerhand een beetje zat.  We gaan echter morgen toch weer het binnenland in, maar het kan zomaar zijn, dat ik een taxi neem als er  een lange beklimming staat aan te komen. ( Deze km worden uiteraard niet opgevoerd)   Door de foto's en filmpjes hoop ik dat jullie een beetje een indruk van het land krijgen.

1. Ria Pot:
    2 juli 2022
    Zware fietstocht en dat op jou leeftijd, petje af voor jou.
  2. Meral:
    3 juli 2022
    Heel mooi met al dat groen! En leuk zo op een paard!
  3. Betty van der Vlist:
    3 juli 2022
    Prachtig zijn de natuurfoto's, Joost! Wat zul je daarvan genieten! En de kleurrijke inrichting, van een restaurant, denk ik? Daar wordt een mens vrolijk van. En ga je nu verder op 1 pk?
  4. Willemijn:
    3 juli 2022
    Wat een prachtige foto’s en wat een kleuren. Een mooie reis verder!
  5. Mireille Mallee:
    3 juli 2022
    Inderdaad wat een mooie landschappen en wat een kleurrijk restaurant.Het is wel een beet je onrustig in de regio.In Oezbekistan is de noodtoestand in een autonome regio afgekondigd. De bevolking is in opstand tegen de strenge controle. Ik denk wel dat het in die voormalige sovjetrepublieken een gebied is met meerdere gezichten. Ik kan me voorstellen dat al die onbegaanbare wegen je af en toe ( bijna) te veel worden. In ieder geval succes en geniet van alle mooi beelden en de vriendelijke bevolking.
  6. Dorothée:
    4 juli 2022
    Joost, (mama hier) wat fantastisch dat ik dat allemaal kan lezen en zien hoe jij het maakt! Daar zorgen je zussen wel voor.
    Heel veel reisplezier nog. Je zal nooit uitverteld raken.
    Heel veel liefs van ma