Dushambe

1 juni 2022 - Danghara, Tadzjikistan

Zondag 29 mei .

Na goed geslapen te hebben zijn we de volgende ochtend naar het  Green House gegaan. Dat is een hostel en verzamelplaats voor Wereldfietsers. Helaas niets voor ons, want op je oude dag heb je geen zin meer om op een slaapzaal te liggen ,zelfs niet als het maar vijf euro per nacht kost. We dronken daar koffie met een Oostenrijker, die samen met zijn vrouw al een tijdje onderweg was. Hij vertelde ons dat de meeste grensovergangen met Kirgizië op dit moment gesloten zijn. Het kan betekenen dat wij ons reisschema moeten aanpassen, maar misschien helpt een beetje smeergeld. Een permit voor het gebied wordt wel verstrekt, dus het gebied is veilig verklaard. Morgenochtend gaan we die halen

IMG-20220529-WA0011

De stad  bekeken, de foto's zeggen genoeg. Mooi is anders. In het centrum zul je tevergeefs een oud deel vinden. Het is er nooit geweest, want de stad is  van een zeer jonge datum. Opvallend;  overal billboards met de kop van de president/dictator.

IMG-20220529-WA0003we hebben de "goede" man waarschijnlijk voorbij zien racen. We waren in een laan ( zes baans) waar kilometers lang ,om de 25 meter een agent stond. Op gegeven moment komt er een stoet politiewagens en een paar zwarte suv's met zo'n 150 km per uur voorbij geraced. Daarna verdween alle politie spoorslags. De man moet wel erg bang voor zijn leven zijn.

Wat leven in onder een dictatuur betekent, is ons een klein beetje duidelijk geworden. Ogenschijnlijk merk je niets, het leven gaat voor iedereen gewoon door.  Ga je praten met de mensen, dan merk je dat ze voorzichtig worden.  We ontmoetten een Belg, die daar les gaf aan de universiteit. Hij vertelde dat de geheime politie overal was, dat mensen voor het minste of geringste opgepakt worden. Hij kon niet alles zomaar  liken, anders liep hij het risico dat hij het land uit moest. Wilde hij misstanden toch aanroeren in zijn colleges, dan moest hij metaforen gebruiken.

Geld halen in Tatzjikistan is zo makkelijk nog niet. De meeste geldautomaten waren leeg. Die vol zaten accepteerden onze passen niet. Gelukkig bleek Wim nog een pasje te hebben met Visa.  Onze redding, Maestro kennen ze hier niet. Het scheelde niet veel of de reis was snel geëindigd.

1. Ria Pot:
    1 juni 2022
    Joost, wat een ervaring daar. Zo anders dan in je thuisland. Maar succes gewenst en geniet van je tour.
  2. L van Veldhuijsen:
    1 juni 2022
    Nou, klinkt als een spannend boek, Joost.
  3. Mireille Mallee:
    1 juni 2022
    Ja, wel een verstikkende ervaring, die mensen in veel dictaturen hebben, denk aan Rusland en Belarus. Geen wonder dat Oekraïne voor de vrijheid vecht. Hebben jullie ook niets aan een creditcard? Hoeveel km is er al gefietst?
  4. Wopke en Loes:
    1 juni 2022
    Ben erg onder de inruk van jou verhaal spannend allemaal. Hopelijk kunnen jullie de reis helemaal afmaken.
  5. Akkie:
    1 juni 2022
    Wat leuk, jullie reisverhalen! Heel bijzonder om te lezen. Ben benieuwd naar wat allemaal nog komen gaat!
  6. Henk Bleeker:
    1 juni 2022
    Bijzondere verhalen alle, maar daarvoor gaan jullie op pad daarheen. Binnenkort ‘echt’ beginnen aan de fietstocht en we zijn dan benieuwd naar de ervaringen in het platteland (dan wel de bergen en dalen)!
  7. Willemijn:
    1 juni 2022
    Wat spannend. Pas goed op jezelf!
  8. Dorothée:
    1 juni 2022
    Een verzamelplaats voor wereldfietsers, dat het bestaat!
    Mooi, die ontmoetingen.
    Dat jullie niet wisten dat je niet met je Maestro-kaarten terecht konden daar. Moet je toch raar op je neus kijken...
  9. Betty van der Vlist:
    1 juni 2022
    Haha, dat snap ik dat je niet meer op een slaapzaal wil liggen! In die dictaturen zie je overal die kop van de big boss, zodat je dit maar goed onthoudt. Zolang hij maar niet in je dromen opduikt.
  10. Henny Ruygrok:
    4 juni 2022
    Hoi Joost, mooie beelden allemaal. Heb gisteravond pas al jouw mails ontvangen via Rob. Op de een of andere manier heb ik iets fout gedaan - business as usual - waardoor ik je niet heb kunnen volgen. Zelf stuur ik ook alles door naar René, die had hetzelfde probleem als ik. Slimme jongens zijn wij…….
  11. Henny:
    4 juni 2022
    Hi Joost we lezen en leven met jullie mee. Wat een avontuur. Veel te regelen en te ritselen! Hoop veel mooie fietskilometers de komende dagen!