Kamperen.

24 juni 2022 - Dushanbe, Tadzjikistan

Kamperen op grote hoogte in de Pamir, is een belevenis, die je nooit meer vergeet.

IMG_20220615_180203_175

Na een dag worstelen met de weg, veel meer dan 40 km op een dag haal je niet, is het tegen vieren tijd om naar een goede kampeerplaats uit te kijken. Twee zaken zijn van belang,  de aanwezigheid van water en  beschutting tegen de bijna altijd aanwezige harde wind. Makkelijk is dat niet altijd op een hoogvlakte van 4000 meter.  Te lang zoeken kan ook niet, want je moet staan en gegeten hebben voordat de zijn n achter de bergen verdwijnt. Als je eenmaal moe maar voldaan in je stoeltje zit, naast een prettig stromend beekje met uitzicht over een eindeloze vlakte, en besneeuwde bergen van over de 6000 meter aan weerszijden,wil je nooit meer weg.

IMG_20220615_180127_346

Helaas dat gevoel is van korte duur. Zodra de schemer invalt, moet je snel je tent in. Veel te koud om buiten te blijven.  Thermo kleding aan en snel je slaapzak in . We spreken over 7.30 uur. Ochtends bij zonsopkomst is alles stijf bevroren. En soms zoals te zien op het filmpje krijg je een sneeuwbuitje als voorafje voor de nieuwe dag . Erg? Nee, ik had het nooit willen missen.

IMG_20220615_070550_396

Overigens de fiets stand staat op dit moment op 1366 km.  Daar moet echter wel een correcte op worden toegepast , want een aantal km zijn door ziekte en extreme omstandigheden per auto afgelegd..

1. Betty van der Vlist:
    24 juni 2022
    Het ziet er prachtig schitterend uit, Joost, zo met dat beekje! En koud zal het zijn als de zon onder is. Dus elke avond vroeg naar bed. Ik hoop dat je het in je slaapzak lekker warm krijgt met je thermo kleding aan.
  2. L van Veldhuijsen:
    25 juni 2022
    Jee Joost en hoe laat valt die schemer in? En slaap je dan ook echt met thermokleding aan of is het dan nog koud?
  3. Dorothée:
    25 juni 2022
    Ha Joost, leuk om weer te lezen over jullie enerverende reis. Hoeveel boeken heb je al gelezen als je om half acht in je slaapzak ligt? Of ben je te uitgeteld om te lezen dan?
  4. Mireille Mallee:
    27 juni 2022
    Nou Joost, een slaapplaats zoeken, tent opzetten en ploeteren op wegen die qua berijdbaarheid elke omschrijving tarten, mag je dat aantal niet gefietste kilometers wat mij betreft gewoon ter sponsoring aanbieden. En dan hebben we het nog niet eens over de kogels die door de lucht vliegen. Veel succes en blijf genieten en afzien. Wel oppassen hoor!